Föreningen för Dig som seglar i Medelhavet "and beyond"

10 senast startade forumtrådarna

Bästa uppläggningen östra Grekland? - Efter att ha flängt runt denna sommar i Joniska havet var planen att segla till Italien eller Spanien nu i september, men funderar nu på att ge de östra delarna av Grekland en chans. Tips om (bästa) uppläggningsplats östra Grekland önskas. Googlande tar en massa tid och kraft och hoppas att ställd fråga kan vara en genväg... Avser att lägga upp ca 6 månader okt-mars och vill ha möjlighet att själv utföra bottenmålning/polering. Vill helst slippa krångliga resor med övernattning till /från Sverige och föredrar att det finns transporter (flyg) tillgängligt skapligt nära och som fungerar före turistsäsong. Säker uppställning önskas. Dvs ej pallning genom oljefat el dyl. Ej för "trång" uppställning. Vill komma åt att polera skrov ordentligt. Rimlig kostnadsnivå önskvärt. 12 meter båt. Tacksam för alla tips.
 
Chakidas bro stängs för reparation - Upptäkte i dag när vi kom tillChakida att bron är stäng för rep. Öppnas förmodligen första gången igen natten mellan söndag och måndag. Tyvärr var meddelandet om avstängningen inte översatt på hemsidan med planerade öppningar, se länk.
 
Problem med övernattning i anslutning till slussen i Port St Louis - Vi har just sjösatt hos Navy Service i Port St Louis. Planen är att gå Rhone norrut och vidare Saone. Slussen och bron i Port St Louis öppnar ju på oregelbundna tider så vi tänkte vara smarta och spara tid på morgonen genom att slussa igenom och ligga över natten på Rhone-sidan av slussen. Vi slussade igenom på eftermiddagen utan problem. På Rhone-sidan finns en fin kaj alldeles efter slussen på babord sida. Där har vi legat förut men nu var det förbud mot tilläggning där. Vi fortsatte ut på Rhone och alldeles runt hörnet fanns en stenkaj. Där lade vi till. Efter några timmar kom båt-gendarmerna farande och sade att där vi låg var det förbjudet att lägga till. Varför vet jag inte men det fanns ingen skylt där. De sade till oss att lägga till vid kajen utanför slussen där det nu var förbjudet. Det finns tom en stor skylt som visar det. OK, laglydiga som vi är flyttade vi oss till den förbjudna kajen. Vi hade inte mer än fått iland våra linor så hojtade slussens högtalare att det var "Interdit". Det visste vi ju redan men man skall ju göra som polisen säger, eller hur? Nu låg polisbåten i slussen så jag hann rusa till dem för att fråga vad jag nu skulle göra. De var mycket vänliga men helt oförstående att det var förbjudet att ligga där vi låg, trots en stor förbudsskylt. De ringde några telefonsamtal för att reda ut det hela. De sade då att att man måste ligga inne i hamnen i Port St Louis där vi ju hade varit tidigare på dagen. Jag framhöll då att vi skulle avgå mycket tidigt på morgonen efter till Avignon (80 km) och därför ville vi ha en bra start utan sluss. Det slutade med att de sade att vi bara denna natt kunde ligga vid kajen för passagerarbåtar i Rhone, men vi måste ha belysning tänd. Kajen var bra men utsatt för svall från passerande båtar. Sens moralen är väl att inte förtöja på Rhone-sidan. Hur man gör när man kommer Rhone ner och väntar på slussning framgår inte av denna lilla historia.
 
England - Hej! Är det någon som vet hur det kommer att bli om man köper en båt i England efter EU uträdet. Måste man tulla in båten, hur blir det med Skatt, moms mm, tänker det är ju betalt i EU en gång i tiden.
 
Övervintring norra Spanien - Hej, Är det någon som har erfarenhet av övervintring runt Bilbao? Möjlighet att ligga i vattnet? Prisnivå? Tacksam för tips. Hälsningar Staffan
 
Vattenbrist i franska kanalerna - Pga för lite vatten i kanalsystemet har Vnf nu stängt några kanaler för navigation. Det gäller - Canal de Bourgogne som är stängd på 2 delar vilket innebär att man inte kan gå hela kanalen. Stängningern beräknas pågå året ut. - Canal des Ardennes är stängd till preliminärt 1 november. -Canal de la Meuse är stängd mellan Troussey och Commercy preliminärt till 30 september. - Yonne är stängd vidVileneuve-sur-Yonne pga slusshaveri troligen året ut. Många kanaler har fått restriktioner ang djupgående. Ex har Canal des Vosges som många passerar till och från Medelhavet, ett begränsat djupgående på 1,60. Klas Olsson
 
Murena i Medelhavet. - Kan det vara så att min Murena är den första Murenan i Medelhavet ? Får man nåt pris isåfall ?
 
Service Yanmar och Penta - Vill rekommendera Fernando (Inte hamnkaptenen, även om han också är bra) som precis tagit över ett serviceställe för Yanmar och Penta. Full service på maskin, samt reparation av impeller, där jag var säker på att det var dags att köpa ny. Han tog delar från en gammal pump och lyckades reparera impellerhuset. Jobbade hela söndagen, och hade han inte löst det skulle han åkt och hämtat reservdelar tidigt måndag morgon. Pratar ok engelska. Tel 638 711 835. Butik tvärs över gatan från hamnen, 50m bort.
 
YouTube - Det går faktiskt att följa delar av min resa till Medelhavet med "Stella" på youtube. Skriv bara in "Stellas Segeläventyr" i sökrutan på youtube.
 
Hur betala grekiska båtskatten? - Vi har lyckats registrera oss och fått ut ett 20 siffrigt nummer som tydligen skall användas vid betalning, men där tar det stopp. Är det någon som vet var vi hittar info om till vilket konto man betalar eller ännu hellre en säker lösning för kortbetalning? Magnus och Tiina på S/Y Sofia
 

Dataskyddsförordningen GDPR

Information om Medelhavsseglarnas Policy om nya dataskyddsförordningen kan laddas ner här.

Välkommen till Medelhavsseglarnas hemsida

Klubben för er som planerar, genomför eller har genomfört långsegling utanför Sverige. Och för er som är intresserade i största allmänhet.

 

På kartan ser du var vi finns i världen och lite grand vad vi gör. Vill du bli medlem anmäler du dig genom länken nedan.

 

Du som redan är medlem

Välkommen till vår nya hemsida. Känn dig trygg även om den ser annorlunda ut. Alla gamla funktioner finns kvar. Plus mycket mer.

  • Det är nu enklare att lägga upp nya diskussioner och följa diskussionstrådar.
  • Du kan nu se var seglare finns i din egen ålder plus andra som har barn och ungdomar ombord. Alltså se var medlemmar finns som det skulle vara kul att kontakta.
  • Layouten är nu ett flöde: Man scrollar upp och ner tills man hittar det man söker. 
  • Du kan chatta, se vilka som varit aktiva, följa diskussionstrådar, bloggar med mera.

Eftersom många fortsätter sina seglingar utanför Medelhavet är hemsidan utan geografiska begränsningar även om vi heter Medelhavsseglarna.

 

Medelhavsseglarna är till för alla oavsett var man befinner sig i världen.

 

Vill du bli medlem: Klicka på länken nedan

 

Saknar du inloggningsuppgifter: Klicka på länken nedan

 

Bli medlem / Skaffa inloggningsuppgifter

Vi informerar

Nytt ombud i Izmir

Vårt tidigare ombud i bodrum, Faruk Günlü, har flyttat til Izmir, men vill gärna fortsätta som ombud från sin nya bas i Teos marina i Izmir.

Faruk's nya kontaktdetaljer är:

Tel : +90 232 745 80 80
Mobil : +90 549 795 59 56
E Mail : faruk.gunlu@teosmarina.com
Address : Teos Marina Isletme Ve Ticaret A.S. Sigacek Mah. Akkum Cad. No: 4, 35460 Seferihisar - Izmir /Turkiet

Grekskatten i praktiken

Vill Du läsa om Björn Hanssons erfarenheter av att betala, eller möjligen inte betala Grekskatten, ett drama i två akter, klicka på Länder/Grekland.

AIS position i realtid på hemsidan!

Sista steget i uppdateringen av hemsidan är nu på plats.
Under positioner hittar Du nu en ny rubrik, Vesselfinder. Vesselfinder är en app där fartygsrörelser över hela världen kan följas via AIS. Medlemmar som har en AIS Class B, som också sänder ut signal, och vill vara med kan vi nu registrera i Vesselfinder. Genom att gå in i programmet via vår hemsida kan man sedan följa registrerade båtar och se var de ligger i realtid. Gå gärna in och testa på hemsida. Just nu finns bara en testbåt, S/Y Atlantis som ligger på Korfu.
Har Du en AIS Class B och vill vara med, maila ditt mmsi nummer och båtnamn till claes@webege.se så lägger vi in Dig.

Alanya Marina, Turkey

Nyheter från Alanya finns under Länder/Turkiet

ELWIS nu med interaktiv karta

Informationsystemet för tyska innre vattenvägar ELWIS har nu kompletterats med en interaktiv kanalkarta. Mera under Länkar ovan.

Vi uppdaterar Hemsidan!

Vi har börjat uppdatera vår hemsida och här är några nyheter som gör det enklare att navigera och få information på sidan. Informationen kommer att kompletteras löpande. Översta menyraden har b.l.a. utökats med ett antal knappar.

Länder: här kommer vi löpande att föra in uppdaterad information om de mest besökta länderna i Medelhavet.

Rabatter: Här kommer vi samla de rabatter vi har hos olika leverantörer.

Länkar: Här finns länkar till andra hemsidor som är intressanta för den som seglar lite längre.

Kanaltur: Genom att klicka direkt på knappen nås vår kanalsida.

Kartorna har ändrats från Google Earth till sjökort från Navionics.

Nya ombud i Levkas

Sedan Stig gick bort och Ingegerd åkte hem har vi saknat ombud i Preveza/ Levkas området.

Ny ombuden är Anne och Tommy Österman,

Anne och Tommy har seglat i Grekland i stort sett varje sommar sedan 2002 och sedan 2014 har de varit i Ioniska havet under stort sett hela året förutom kortare resor till Sverige under jul och nyår

Båten s/y Jat är en Benteau 40 Oceanis som ligger i Lefkas marina på ett långtidskontrakt (F69)

De kan nås via:
e-post: s-y-jat@hotmail.se
tel:+30 26450 26644, till båten, nås även till sjöss
mobil +46 705628130

Rabatt hos Navy Service

Läs mer om rabatten under "Rabatter" ovan.

Fortsatt rabatt hos Gouvia Marina på Corfu

Läs mer om rabatten under "Rabatter" överst på sidan.

Samla information om faktiska vattendjup och brohöjder

De absolut vanligaste frågorna beträffande färder på kanaler och floder i Europa är hur stora är vattendjupen och brohöjderna. De officiella uppgifterna är ju en sak men hur är det i verkligheten?

Min tanke är att be våra kanal- och flodfarande medlemmar om aktuella uppmätningar.

Jag vill gärna ha följande information:

Kanalens/flodens namn
Uppmätt djup eller brohöjd, tunnelhöjd
Uppskattat vattenstånd (normalt, över eller under)
När uppmätningen gjordes (månad och år)
Var uppmätningen gjordes (plats eller sträcka)
Kommentarer

Maila denna information till mig så skall jag göra en sammanställning som blir tillgänglig på denna sida. Detta kommer att bli ett komplement till Kanaltur som innehåller så mycket mer information.

Göran Lindqvist (goran.maj@outlook.com)

Rabatt på försäkring i Pantaenius

Läs mer om rabatten under "Rabatter" ovan.

Kalender

2 okt
Utgivning Odyssé 3/2019
13 okt
Materialstopp Odyssé 4/2019
23 nov
Höstträff Medelhavsseglarna Väst. Program kommer snart.
4 dec
Utgivning Odyssé 4/2019

Om Medelhavsseglarna

Sök

15 senaste blogginläggen från Medelhavsseglarnas blogg

6 maj
SY Marecat > Ferger i Middelhavet. - Per Ole Harnes
Middelhavet har fergeruter på kryss og tvers- delvis grunnet kronglete dårlige veier og dyre bompengesatser, dels at de største øyene som Balearene,Korsika,Sicilia og Sardinia har store innbyggertall og mye turisme.  Det er også en rekke fergeruter f
25 feb
Greta-Garbo > Still going strong - Raymond Johansson
Det var ett tag sedan jag skrev här. Jag hade glömt att denna bloggen fanns. S/Y Greta Garbo seglar fortfarande i medelhavet och jag är fortfarande ombord. 2017 bestämde jag att nu är det klart med Grekland för denna gången. Tillsammans med 5 olika b
21 sep 2018
Bluesette > Fyrar, kobbar och skär - Bluesette är hemma igen! - Lars Landstedt
Strax efter lunch torsdagen den 30 augusti kom vi till Loftahammar. När vi gick mellan den röda och gröna pricken strax utanför det trånga inloppet till Vivassen hade vi bara några hundra meter kvar av vårt medelhavsäventyr, som varit vårt fokus unde
3 sep 2018
SY Maron > Gibraltar (GBZ) – Estepona (ES) 27 Nm - Erik o Cathrine Cedergren
Precis som prognoserna sa så avtog Laventevinden från öst under natten och vi kunde ge oss iväg som planerat. Innan vi lämnade Gibraltar skulle vi tanka då dieseln bara kostar ca 6:50 skr/l. Vid båtmacken låg en stor motorbåt som skulle tanka före os
3 sep 2018
SY Maron > Gibraltar (GBZ) – Estepona (ES) 27 Nm - Erik o Cathrine Cedergren
Precis som prognoserna sa så avtog Laventevinden från öst under natten och vi kunde ge oss iväg som planerat. Innan vi lämnade Gibraltar skulle vi tanka då dieseln bara kostar ca 6:50 skr/l. Vid båtmacken låg en stor motorbåt som skulle tanka före os
29 aug 2018
SY Maron > Barbate (ES)– Gibraltar (GRZ) 37 Nm - Erik o Cathrine Cedergren
Nu har vi nått Medelhavet…. Efter bara en natt i Barbete lämnade vi hamnen i lågvatten som vi skulle enligt våra beräkningar för att få medströms genom Gibraltar sund. Den egentliga gränsen mellan Atlanten och Medelhavet ligger betydligt längre v
29 aug 2018
SY Maron > Barbate (ES)– Gibraltar (GRZ) 37 Nm - Erik o Cathrine Cedergren
Nu har vi nått Medelhavet…. Efter bara en natt i Barbete lämnade vi hamnen i lågvatten som vi skulle enligt våra beräkningar för att få medströms genom Gibraltar sund. Den egentliga gränsen mellan Atlanten och Medelhavet ligger betydligt längre v
25 aug 2018
Bluesette > Borta bra, men... - Lars Landstedt
Det är bara att erkänna, det är ändå något visst med att komma hem. Plötsligt förstår man allt vad bordsgrannarna pratar om, i hamnarna är det fullt av svenska gästflaggor under styrbords spridare på de tyska båtarna, bryggorna är av trä, stugorna är
20 aug 2018
Bluesette > Sista allt - nu går vi in på upploppet! - Lars Landstedt
Det är vår sista kväll i utländsk hamn. Det firar vi med wienerbröd och kaffe i sittbrunn medan sydvästen blåser och det tjuter i masterna på det hundratal båtar (varav 15 Hallberg-Rassy) som ligger i gästhamnen på Klintholm, Mön i Danmark.  Vi kom h
11 aug 2018
Bluesette > Cash is King i Glasscafeernas hemland Tyskland - Lars Landstedt
Det är lördag kväll och vi ligger vid en sk Liegeplatz för Sportbooten, som finns på många platser längs kanalerna i Tyskland. De är gratis och är försedda med bra förtöjningsmöjligheter och soptunnor. Ibland finns vatten och någon enstaka gång el, m
2 aug 2018
Bluesette > Förtrollade av Mosel, surfandes på Rhen, trygga i kanalen - nu är vi på g! - Lars Landstedt
Tack för alla uppmuntrande tillrop och omtänksamma kommentarer! Det är så skönt att bli lite tyckt synd om ibland. Men - peppar peppar - nu är problemen lösta och vi närmar oss norra Tyskland med stormsteg (eller i alla fall i gott tempo...) Efte
25 jul 2018
Bluesette > Vi når Tyskland - och sen tar det stopp - igen! - Lars Landstedt
Kanske var det dumt att utropa oss som vinnare i förra blogginlägget. Tänk att man aldrig lär sig att inte ta ut segern i förskott! Vi kom så fint över gränsen, lämnade Frankrike och gled ner från Moselle till Mosel efter slussen vid Apach och tu
18 jul 2018
Bluesette > Vi känner oss också som vinnare! - Lars Landstedt
Det var inte bara fransmännen som sökte sig ut på gatorna i söndags kväll för att fira. Även besättningarna på Lucy och Bluesette tog tillfället i akt för att fira att vi lyckats ta oss först upp och sedan ner genom Canal des Vosgues dryga 93 slussar
10 jul 2018
Bluesette > Vi slingrar oss genom Frankrike - Lars Landstedt
Nu har det gått en vecka sedan vi styrde ut från gästhamnen i Lyon och gjorde ett snabbt stopp vid bränsle-och-tillbehörspråmen, där vi fyllde dunkar med diesel och köpte en ny båtshake, för den gamla hade tagit slut. Tillsammans med våra vänner
2 jul 2018
Bluesette > Inte bara framåt - nu går det uppåt! - Lars Landstedt
Vi lämnade Port Napoleon strax före 5 på tisdagsmorgonen den 26 juni, som planerat. Kvällen innan hade vi tagit oss in till Port Saint Louis för att bunkra mat, så vi hade gott om proviant för några dagars tuffande. Vi kom igenom slussen kl 06.20 och
Svenska Kryssarklubbens Medelhavsseglare Box 1189  •  131 27 Nacka Strand
Tfn: 08-448 28 80  •  Fax: 08-448 28 89

Kopplar upp chatten
skriver...

vill chatta med dig

Avböj Acceptera
Du har blivit utloggad
Ange lösenord